Toto je záhlaví Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.

Na přebytečná kila zabírá i jóga



Naše tělo je naprogramované nemilosrdně – právě se nachází uprostřed nebezpečného období ukládání tukových zásob. Nastartovalo je vánoční sezení kolem plných stolů a pokračuje to masopustním veselím. Příroda má jasno: ochránit nás tukem před zimou.

Naše mysl ale hlásí přesný opak: faldy musí pryč! Ve shazování kil nám může pomoci i jóga. Jaké jsou "hubnoucí" doporučení odbornice na toto cvičení Olgy Krumlovské?

Jóga může v boji s přebytečnými kily opravdu pomoci! Olga Krumlovská, autorka knihy Jóga podle ročních období, vysvětluje, že v zimě, kdy organismus trpí nedostatkem slunce, je třeba jíst dost masa nebo alespoň ryby a vejce. Vegani by se prý měli rovnou odebrat do teplých krajin.

Očista se týká i psychiky. Vyzkoušejte jógu.

"Dospělý člověk může maso vynechávat po celý rok, kromě zimy," radí Krumlovská. Dokonce prý i obávané vepřo knedlo zelo, ovšem bez onoho knedla, by se mělo v našich jídelníčcích objevovat docela často. Zelí je totiž jedním z nevýraznějších zdejších zdrojů vitaminů.

Cvičení dodá energii

Cítíte se v zimě unavení a na nějaké hubnutí už vám nezbývá moc sil? Tělo je totiž nastaveno na zimní spánek a chybí mu energie. Kde ji vzít? Jedním z řešení je opatřit si kočku, sednout si ke kamnům a hladit její srst. Energie, která z ní proudí, rovná se nabíječce baterií. Pokud neseženeme žádné ochotné zvíře, můžeme se pustit do "zimní jógy". Ta vás udrží svěží až do jara.

Nejobvyklejší způsob je zajít do solárka a nechat se nabít energií umělého slunce. Jinou možností je horká sauna nebo jeskyně simlulující mořský vzduch. Pokud ale nic z toho nemáme po ruce, můžeme se pustit do "zimní jógy", která by nás měla udržet svěží až do jara.

A má tu výhodu, že zahání chuť k jídlu. Reguluje totiž nejen příjem, ale i výdej energie. Nedělní Blesk vám přináší cvičení pro tři následující zimní týdny podle Olgy Krumlovské. Mimochodem, ona sama díky cvikům a lehce upravené stravě zhubla po porodu 23 kilogramů. Cviky je ovšem třeba opakovat alespoň dvakrát denně.

Zažeňte únavu

Čtvrtý týden roku

Bylina týdne: Cayenský pepř a chilli mají příznivý vliv na zažívací potíže, zmírňují bolesti při artritidě a nervové bolesti související s pásovým oparem.

Jídlo týdne: Směs s uzeným masem. Na másle osmahněte nakrájenou cibuli a uzené maso na kostičky. Přidejte pokrájené brambory na kousky, kysané zelí a předem namočenou čočku. Osolte, opepřete, okořeňte majoránkou a kmínem, zalijte vodou a vařte doměkka. Nejvhodnější přílohou je tmavý chléb.

Cvik týdne: Výchozí pozicí je sed s nataženýma nohama. Pak pokrčte pravou nohu, obtočte kolem ní pravou ruku a spojte ji za zády s druhou rukou. Čelem se snažte přiblížit ke koleni levé nohy. Dbejte na pravidelný dech. V krajní pozici se pokuste chvíli vytrvat, pak se s nádechem narovnejte, zhluboka vydechněte a nadechněte se. Pak nohy vyměňte a s výdechem opět zaujměte pozici. Tato pozice napomáhá pročištění organismu.

Zkuste jógu! Naučí vás tlumit stres a poznat svoje tělo.

Pátý týden roku

Bylina týdne: Klikva léčí infekce močových cest, pomáhá při prevenci těchto onemocnění a má vysoký obsah vitaminu C.

Jídlo týdne: Vepřové řízečky jako pizza. Řízky naklepte, osolte, opepřete a obalte v hladké mouce smíchané s oreganem. Smažte je na oleji z obou stran. Pak je potřete směsí kečupu, oregana a zvlášť podušených hub, poklaďte kolečky rajčat a plátky sýra. Pánev přiklopte a zapékejte, dokud se sýr nerozpustí.

Cvik týdne: Lehněte si na záda, roznožte na šíři ramen, ruce nechte volně ležet podél těla dlaněmi vzhůru. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Zvedněte pokrčené nohy, rukama si podepřete záda a zvolna zvedejte nohy nahoru. Ruce vám pomáhají držet rovnováhu. Snažte se dosáhnout co nejpřímější pozice. Nezapomeňte pravidelně a zvolna dýchat.

Na zeštíhlení pasu
Foto: Dušan Křístek

Šestý týden roku

Bylina týdne: Kozinec zvyšuje imunitu, pomáhá proti infekcím dýchacích cest. Jeho kořen se užívá nakrájený na plátky například do polévek nebo jako sladidlo.

Jídlo týdne: K pozici tohoto týdne se hodí hermelínové kapsy. Hermelín podélně rozkrojte, vydlabejte střed a utřete s taveným smetanovým sýrem, lžičkou másla a smetanou. Vmíchejte nasekanou šunku a nadrobno nakrájené zelené papriky. Směsí naplňte půlky hermelínu a spojte je k sobě párátky. Vložte do trojobalu a osmažte.

Cvik týdne: Zaujměte polohu svíčky jako minulý týden, pak jednu nohu spusťte, druhou nechte v původní poloze. Pravidelně dýchejte, zavřete oči a vnímejte energii, která do vás vstupuje ze země nohou, která se dotýká podlahy a energii shora, kterou přitahuje vztyčená noha. V místech, kde si podpíráte páteř, ucítíte teplo nebo lehké brnění. Po chvíli si lehněte na záda, pak nohy vyměňte a zaujměte opačnou pozici.

Zhubněte za 4 dny 3 kilogramy

Blesková rajčatová dieta




Pokud chcete ještě před vánočními svátky bez námahy zhubnout o pár kilogramů, pak je pro vás tato dieta jako stvořená. Budete jíst denně 4 jídla a kila přesto půjdou dolů.

Rajčata jsou díky malému množství kalorií ideální potravinou pro každou redukční dietu. Zároveň pomáhají člověku dívat se na svět optimisticky. Proto je vhodné jíst je ve větším množství, když je člověk ve stresu. Kromě vitaminů obsahují i množství užitečných minerálních látek, například draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo, měď a zinek.

Zhubněte s pomocí rajčat.

VÝBĚR ZE SNÍDANÍ

Sýrový chléb
Namažte na 1 krajíc celozrnného chleba (60 g) 1 lžičku rostlinného tuku a obložte 40 g nízkotučného tvrdého sýra. K tomu si nakrájejte 1 rajče a vypijte velký šálek vitakávy.

Ilustrační foto

 

Ovocný salát
Smíchejte 50 g borůvek, 1 broskev, 100 g hroznového vína, 1 jablko nakrájené na malé kousky, 2 lžíce ovesných vloček, 1 lžičku lněných semínek a 75 g nízkotučného jogurtu.

Obložený sendvič
Namažte na 1 krajíc celozrnného chleba 2 lžičky nízkotučného taveného sýra, obložte 50 g nakrájené salátové okurky a 2 plátky kuřecí šunky. Navrch položte další krajíc celozrnného chleba. K tomu vypijte 1 pohár čerstvé pomerančové šťávy a 1 šálek espressa.
Každá z variant má 1 050 kJ

OBĚD

Italský těstovinový salát (1 260 kJ)
Nakrájejte nadrobno 1 stroužek česneku a dohněda ho osmažte na 1 lžíci olivového oleje. Přimíchejte 5 lžic vývaru, 2 lžíce citronové šťávy, sůl a pepř. Do směsi přidejte 1 porci vařených těstovin. Nakrájejte na proužky 50 g šunky, 6 cherry rajčátek rozpulte a se šunkou vmíchejte do těstovin. Dochuťte čerstvými bylinkami.

VEČEŘE

Zapečené těstoviny (1 470 kJ)
V zakrytém hrnci poduste 500 g špenátu, osolte, opepřete, okořeňte muškátovým oříškem. Jednu porci předvařených těstovin, 50 g uzeného lososa nakrájeného na plátky, 2 nakrájená rajčata a podušený špenát ukládejte ve vrstvách do vymaštěné formy. Posypejte 10 g nastrouhaného parmezánu a v troubě zapečte.

•	Nezapomeňte, že doporučená denní dávka čerstvé šťávy je maximálně 250 ml.

OBĚD

Jogurtový salát
Smíchejte 75 g nízkotučného jogurtu, 1 stroužek česneku nasekaného nadrobno, sůl, pepř a pórek nakrájený na kolečka. Přidejte 1 porci vařených těstovin. Nakrájejte na proužky 30 g goudy. Na menší kousky nakrájejte 100 g cherry rajčátek, 1 menší cuketu a 1 žlutou papriku. Cuketu s paprikou poduste na 1 lžičce oleje, opepřete a se sýrem a rozpůlenými rajčaty vmíchejte do těstovin a dochuťte.

VEČEŘE

Brokolicový nákyp (1 260 kJ)
Nakrájejte na menší kostky 3 rajčata a 3 žampiony, rozdělte na menší růžičky 40 g brokolice a 2 pórky nakrájejte na kolečka. Spolu s 1 porcí vařených těstovin dejte všechny ingredience do vymaštěné formy. Jedno menší vejce, 3 lžíce nízkotučného mléka, sůl, pepř a sušený tymián vyšlehejte a touto směsí zalijte těstoviny ve formě. Vršek posypejte 15 g nastrouhaného parmazánu. Pečte v předehřáté troubě asi 20 minut.

Špagetový salát

OBĚD

Vanilkové nudle (1 470 kJ)
Smíchejte 300 g vypeckovaných višní, 1 lžičku broskvového light nektaru a špetku skořice. V 250 ml odtučněného mléka vařte s 1 balíčkem vanilkového cukru a 30 g vařených nudlí (váha v syrovém stavu) po dobu asi 10 minut. Nudle můžete s višněmi servírovat studené i teplé.

VEČEŘE

Špagety s rajčatovou omáčkou (1 050 kJ)
Dvě nakrájené mrkve poduste na 1 lžičce olivového oleje, přilijte 100 ml vývaru a vařte asi 4 minuty. Oloupejte 4 rajčata, nakrájejte na kostky, přidejte k mrkvi a vařte ještě 10 minut. Zeleninu rozmíchejte na kaši. Do omáčky přidejte 4 lístky čerstvé bazalky. Uvařte 50 g špaget a nechte okapat. Polovinu si odložte na druhý den. Druhou polovinu špaget servírujte s omáčkou a posypejte 1 lžící nastrouhaného parmazánu.

Tukožroutský nápoj

OBĚD

Obložený toust (1 260 kJ)
Opečte 2 krajíce celozrnného chleba, jednu stranu namažte nízkotučným taveným sýrem. Tento toust obložte rajčetem nakrájeným na plátky a ovčím sýrem. Navrch položte 30 g salátu. Přikryjte druhým krajícem chleba a můžete servírovat.

VEČEŘE

Zeleninové špagety (1 470 kJ)
Na lžičce oleje poduste 75 g hrášku, 1 malou žlutou papriku a 50 g žampionů. Porci špaget odložených ze včerejška smíchejte s podušenou zeleninou a dvěma menšími nakrájenými rajčaty. Rozšlehejte 1 vejce se solí, pepřem, 5 g nastrouhaného parmazánu a se třemi lžícemi nízkotučného mléka. Směsí přelijte připravené špagety a při mírné teplotě zapékejte v troubě.

Rajčata jsou ideální na plnění různými slanými krémy a saláty.

VYBERTE SE SVAČINU

SLADKÝ SNACK
Rozmixujte 200 ml podmáslí, 75 g borůvek, 2 lžíce citronové šťávy a 1 lžičku medu. Tuto dobrotu si dokonale vychutnejte.

SLADKÝ SNAC
Zapékejte 300 g cukrového melounu asi a 2 plátky kuřecí šunky.

SLANÝ SNACK
Nahrubo nastrouhejte 300 g okurek, smíchejte s nízkotučným tvarohem, solí a pepřem. Přimíchejte 1 stroužek prolisovaného česneku. Tzaziky si namažte na 1 krajíc celozrnného chleba.

SLADKÝ SNACK
Vypeckovanou broskev oloupejte, nakrájejte na malé kostky, smíchejte se dvěma lžícemi vanilkového a tvarohového krému. Přikusovat můžete celozrnné oplatky.

Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one